Network Marketing

Multi Level Marketing sau Network  Marketing (Marketing multi-nivel sau marketingul in retea) este şi înseamnă o companie care îşi promovează produsele şi serviciile prin reţele de distribuitori independenţi. Există un inițiator al unei astfel de scheme, care își face propria echipă. Fiecare membru al echipei încearcă, la rândul său, să-și facă propria echipă.

În timp ce mulți oameni cred că marketingul pe mai multe niveluri este destul de nou, trebuie precizat ca este total greșit. În timp ce structurile și metodele de compensare s-au schimbat drastic in ultimele decenii, MLM a fost utilizat de peste un secol si jumatate. Iată câteva dintre cele mai vechi și mai cunoscute companii de MLM din Statele Unite ale Americii:

  • – Southwestern Advantage ( infiintata in 1855)
  • – JR Watkins ( infiintata in1868)
  • – Vorwerk ( infiintata in 1833)
  • – Avon Products ( infiintata in 1886)
  • – Lux International ( infiintata in 1901)
  • – World Book ( infiintata in 1917)
  • – Regal Ware ( infiintata in 1919)
  • – Aerus ( infiintata in 1924)
  • – Pola ( infiintata in 1929)
  • – SwissJust ( infiintata in 1930)

Exista foarte multe prejudecăţi şi păreri greşite în legătură cu acest subiect.

În realitate, acesta este un model de business perfect legal, care funcţionează de peste un secol si jumatate în ţări din toată lumea.

MLM-ul este unul din cele mai mediatizate sisteme de marketing din lume. A fost numit de multe ori „valul mileniului III” (Robert KIYOSAKI, autorul celebrei cărţi de educaţie financiară „Tatăl bogat, tatăl sărac”, defineşte Network Marketing sau MLM ca fiind „afacerea secolului 21”), iar pentru mulţi este o oportunitate extraordinara, care le poate schimba viata.

Cum funcţionează sistemul?

Legea nr.650/07.12.2002 pentru aprobarea OuG nr.99/2000 defineşte, la art.42, alin. (1), Vânzarea directă este acea practică comercială prin care produsele sau serviciile sunt desfăcute de către comerciant direct consumatorilor, în afara spaţiilor de vânzare cu amănuntul, prin intermediul vânzătorilor direcţi, care prezintă produsele şi serviciile oferite spre vânzare, iar la alin. (2), Vânzarea prin reţele – multilevel marketing – este o formă a vânzării directe prin care produsele şi serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei reţele de vânzători direcţi care primesc un comision atât pentru vânzările proprii, cât şi pentru vânzările generate de reţelele de vânzători direcţi pe care i-au recrutat personal. 

Este o modalitate de a face acte de comert utilizeazand o structură formată din persoane dispuse pe mai multe niveluri, cu scopul de a transmite bunurile şi serviciile de la producător (asigurător) la consumator (client), folosind contactul direct, de la om la om.

Comisioanele sunt distribuite la toti membrii retelei in baza unor principii incluse in regulamentul de cariera, promovate de compania respectivă într-un mod transparent.

Fiecare companie are propriul său plan de marketing şi distribuie produse pe care le realizeaza in propriile fabrici sau unitati de productie sau poate distribui o gama diversa de produse ale unor producatori. Pot face obiectul distributiei si serviciile, cum ar fi: asigurarile, servicii de marketing, etc.

 

MLM reprezintă o alternativă interesantă, simplă şi profitabilă, faţă de afacerea clasică, cu mult mai complicată şi mai costisitoare fata de afacere clasică (magazin/birou, chirie, echipamente, stoc marfă, personal etc.). Totodata, compania MLM iti pune la dispozitie o serie de resurse cum ar fi: Planuri de marketing, instruire, posibilitatea de a lucra in echipa, informatii utile despre vanzari, despre piata, etc.

Un avantaj major al unei afaceri MLM constă în faptul că puteţi să lucraţi în continuare în activitatea care vă asigură existenţa, în timp ce munciţi în afara orelor de program să vă construiţi o retea de parteneri sau consumatori într-o afacere MLM. Cel puţin, pentru perioada de început a activităţii în MLM, este bine să vă păstraţi serviciul şi să continuaţi activitatea principală.

 

Sistemul MLM nu este un sistem piramidal, este un mijloc de a face comerţ, la fel de legal ca şi comerţul convenţional. În ambele cazuri, produsele şi serviciile realizate sunt oferite, vândute şi consumate. Comisioanele provenite din vânzări se câştigă odată cu venitul realizat de companie.

Motorul plusvalorii este circulatia marfurilor de la producator la consumator printr-un sistem de distributie. In cazul acesta, sistemul de distributie este MLM ( distributie in retea).

Marfurile sunt obiectul motorului care genereaza plusvaloare.

Sistemul piramidal se construieşte de la vârf spre bază, nu exista un motor sau o marfa generator de plusvaloare, ci doar taxa de intrare in sistem, care finanteaza persoanele aflate in virful piramidei. In momentul in care “piramida” nu se mai “alimenteaza” cu persoane platitori de taxe de intrare, se opreste sistemul.

Când îţi construieşti o structură MLM, îţi construieşti de fapt o reţea prin care se distribuie produsele şi serviciile generatoare de plusvaloare.

Vânzarea cu amănuntul este fundaţia si esenta afacerii MLM. A vinde în MLM înseamnă de fapt a împărţi, a dărui cu entuziasm produsele şi serviciile în principal prietenilor, vecinilor şi rudelor tale.

Principiul de bază este construirea unei structuri, în care o mulţime de distribuitori revând, câte puţin, altor persoane. Aceasta este o metodă cu mult mai bună decât încercarea de a face totul de unul singur.

Factorul principal care dezvoltă o afacere MLM consta in dorinta, vointa si puterea de a-I sprijini pe altii sa-si construiasca propria afacere.

Acest mod de a incepe o afacere, va ofera avantajul sprijinului permanent al sponsorului (persoanei care va prezentat sistemul mlm ). Este responsabilitatea lui de a vă învăţa cum să lucraţi, cum să începeţi afacerea.

Pe măsură ce îţi creşte propria structură, te transformi într-o persoană de afaceri independentă şi plină de succes.

In concluzie:

Toti membrii retelei, in functie de nivelul carierei ( evolutie stabilita in regulament) primeste un comision, generat de vanzarea produselor. De exemplu: daca sunt un consumator inregistrat obisnuit pot primi discount-uri ( 1-15%), iar daca am optat pentru varianta de business, pot primi comisioane de la 10 pana la 50% din valoare de amanunt ale produselor. Pe langa aceste comisioane, se pot primi si alte beneficii ( cadouri, premii, vacante, etc).

Vanzarea produselor se poate face in doua variante: direct catre consumatorul final si de catre persoanele din retea propria retea. In ambele cazuri beneficiezi de comisioane, dar cuantumul lor este diferit.

Preşedinte american Bill CLINTON, invitat de Asociaţia Vânzărilor Directe din SUA (la care sunt afiliate şi multe companii MLM) le adresa acestora un omagiu, spunând:

“Consolidaţi ţara şi economia, nu doar prin eforturile depuse pentru succesul propriu, ci oferind şi celorlalţi oportunităţi. Sunteţi astfel parte dintr-o mişcare globală care promovează întreprinderile şi recompensează iniţiativa individuală”.